الخميس، 29 نوفمبر 2007

ملخص كلمة المستشار توفيق علي وهبة في الجلسة الاولي للمؤتمر

رييس مركز مطالعات عربی مصر: فرهنگ غنی مسلمانان مهم‌ترين مانع تجزيه‌ی كشورهای اسلامی است
استعمار، همواره برای تجزيه و تقسيم كشورهای اسلامی و ايجاد تفرقه ميان مسلمانان تلاش‌می‌كند، اما فرهنگ غنی مسلمانان مهم‌ترين مانع بر سر راه اين تصميم است.

«توفيق علی وهبه»، رييس مركز مطالعات عربی مصر، در دومين هم‌انديشی بين‌المللی علما و فرهيختگان شيعه وسنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بيان اين مطلب گفت: وحدت اسلامی عبارت از داشتن ويژگی‌های خاص و يكپارچه‌بودن امت اسلام است كه از آغاز رسالت پيامبر(ص) همواره در ميان مسلمانان مطرح‌بوده و با سلطه‌ی فرمانروايان نيز در بيشتر جوامع اسلامی وجود‌ داشته‌است.

علی وهبه افزود: وحدت ملت‌های مسلمان پس از جنگ جهانی اول با مشكلات زيادی روبه‌رو‌شد و با جدا‌شدن سياری از كشورهای اسلامی از يكديگر، روند تلاش ايجاد وحدت امت اسلامی در نطفه خفه‌شد.

رييس مركز مطالعات عربی مصر با اشاره به دشمنی كشورهای غربی به‌ويژه آمريكا نسبت به مسلمانان برای تسلط بر جهان اسلام تصريح‌كرد: امرزه آمريكا با اهدافی همچون تداوم حضور در كشورهای اسلامی نفت‌خيز، اقدام به ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان تلاش‌می‌كند و در واقع نفت، پس از كمونيست، مهم‌ترين ترفند غرب برای دشمنی با اسلام است.

وی با اشاره به فرمايش امام علی(ع) پيرامون فريضه‌ی نماز، مهم‌ترين ويژگی مشترك جوامع مسلمانان است، تصريح‌كرد: تمسك به ريسمان الهی (قرآن‌كريم)، توجه به آيات قرآنی و داشتن اهداف سياسی مشترك، تفاهم و همدلی ملت‌های مسلمان؛ قدرت مبارزه با كشورهای غربی و بی‌نيازی سياسی، اقتصادی و فرهنگی را به‌دنبال ‌خواهد‌داشت.

وهبه، سياست اخير كنگره‌ی آمريكا مبنی بر تجزيه‌ی عراق به سه كشور را از ديگر توطئه‌های آمريكا دانست و گفت: به‌دليل تنوع قوميت‌ها، زبان و برخی عوامل ديگر، يك‌پارچگی كشورهای اسلامی دشوار‌است؛ بنابراين مسلمانان بايد با حفظ وحدت و انسجام اسلامی، توطئه‌های آمريكا را خنثی‌كنند.

رييس مركز مطالعات عربی مصر در بخش ديگری از سخنان خود، پيشرفت‌های گذشته‌ی مسلمانان را ياد‌آور‌شد و گفت: كشورهای اسلامی بايد با فراهم‌كردن امكانات اقتصادی و سرمايه‌گذاری مناسب، پژوهش‌های علمی را گسترش‌داده و با برنامه‌ريزی و همكاری، شرايط مناسبی در اختيار دانشمندان مسلمان قرار‌دهند.

توفيق علی وهبه در پايان با قدردانی از تلاش سازمان‌های بين‌المللی در برگزاری همايش‌ها و نشست‌های تقريب مذاهب افزود: مجمع تقريب بين مذاهب جمهوری اسلامی ايران و مصر و همچنين سازمان آموزش، علوم و تربيت اسلامی(آيسيسكو) نمونه‌ی بارزی از فعاليت‌های بين‌المللی جهان اسلام است كه با اقدامات گوناگون همچون برپايی همايش‌ها و چاپ آثار اسلامی برای پيوند و يكپارچگی مسلمانان شيعه و سنی تلاش‌می‌كنند.

ليست هناك تعليقات: