الثلاثاء، 30 يناير 2007

treaties in islam

By professor:tawfik ali wahba

Treaties are agreements or covenants or conventions held by the Islamic state, with other countries in cases of war and peace, and called the treaty in the latter case موادعةMwadan أو مصالحة أو مسالمة. ويقرر بمقتضاها الصلح على ترك الحرب لقوله سبحانه وتعالى:Or reconciliation or peaceful. And decide which magistrates to leave the war by saying Almighty : {وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ}(But if the enemy incline towards peace incline, and trust in Allah) ..
وتنظم المعاهدات العلاقة بين الدول الإسلامية والدول الأخرى، وهي إما أن تكون تقريراً لحالة السلم القائمة حتىThe treaties governing the relationship between Islamic states and other countries, which may be either a report of the situation of peace even يأمنYou الطرفان وقوعParties of اعتداءAssault منFrom بعضهماEach على بعض. وإما أن تكون إنهاء لحالة الحرب والعودة إلى السلام الذي هو أساس العلاقات الدوليةSome. But if ending the state of war and the return to peace, which is the basis for international relations فيIn نظر الشريعة الإسلامية.The Islamic Sharia.
ومنIt المعاهدات التي وقعت بين الدول الإسلامية وغيرها ما عاهد عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم يهود المدينة عند قدومه إليها، وجاء في هذا العهد:Treaties signed between the Islamic countries and others what it promised, Allah's prophet, peace and blessings Jews when he came to the city, and came to the present Covenant :
"إن اليهود"The Jews يتفقونAgree [1][1] معWith المؤمنين، وإن يهود بني عوف أمة مع المؤمنين، لليهود دينهم وللمسلمين دينهم ومواليهم وأنفسهم إلاّ من ظلم وإثم فإنه لا يوقع إلاّ نفسه وأهل بيته وإن ليهود بني النجار وبني حارث وبنيBelievers, and that the Jews built Auf nation with believers, religion, the Jews and Muslims and their religion and themselves Mwalihm only injustice and sin is not only signed himself and his family and to Jews Bani Najjar, Beni and Bani Harith ساعدةAssisted وبني جشم وبنيGsham and built and built الأوسAlaus وبنيAnd Beni الشطنةAlchtunah مثل ما ليهود بني عوف، وإن بطانة يهود كأنفسهم وأن على اليهود نفقتهم، وعلى المسلمين نفقتهم، وأن بينهم النصر على من حارب هذه الصحيفة، وأن بينهم النصح والنصيحة على البر دون الإثم، وإنه لم يأثم امرؤ بحليفه.Like the Jews of Bani Auf, and the entourages Kanwshm Jews and the Jews their own expense, and the expense of Muslims, and the victory of whom fought this newspaper, and including counseling and advice on land without sin, and that no impermissible Bhalifa anyone. وإنAnd النصر للمظلوم وأن الجار كالنفس غير مضار ولا آثم، وأن نصر الله لمن اتقى بين أهل هذه الصحيفة وأبر. وأن بينهم النصر على من دهم يثرب، وإذا دعوا إلى صلح فإنهم يصالحون وإذا دعوا إلى مثل ذلك فإنه لهم على المؤمنين، إلاّ من حارب في الدين على كل أناس حصنهم من جانبهم الذي قبلهم، وإنه لا يحول دون هذا الكتاب ظلم أو إثم. وإن الله جار لمن بر واتقى".Victory for the oppressed and neighbor Kalnws - disadvantages in a sinner, and that Nasrallah is Ateke between inhabitants of this newspaper and needles. And among them victory over the storming of Yathrib, and if called for reconciliation and if they Isalihun called for such it to them on the believers, but who fights in debt to each of its Datule people who stood before them, and that does not preclude this book injustice or a sinner. And Allah is those who harbor and Ateke. "
ويتبينShows من هذا العهد أنه كان لتقرير حالة السلم بين اليهود والمسلمين، كما أنه أمان بينهم لضمان عدم وقوع الحروب.In this era of the report that it was a situation of peace between Jews and Muslims, and to ensure safety, including the absence of war.
ولقد عاهد رسول الله صلى الله عليه وسلم بنيIt has promised Allah's prophet, peace and blessings be upon him Beni ضمرةDhamrah من قبائل العرب وجاء في هذه المعاهدة "هذا كتاب محمد رسول الله لبنيThe Arab tribes came to this Treaty, "this book God and Mohammed is his prophet of Bani ضمرةDhamrah بأنهم آمنون على أموالهم وأنفسهم وأن لهم النصر على من رامهم إلاّ أن يحاربوا في دين الله، ما بل بحر صوفه وأن النبي إذا دعاهم إلى النصرة أجابوه عليهم بذلك ذمة رسوله، ولهم النصر من بر منهم واتقى".They Amnon their money and themselves and their victory over the Ramhm not to fight in the religion of God, but what Sea unfinished and that the Prophet if he Nasra Ajaboh them so pending the messenger, and they have a victory from the Mainland and Ateke them. "
ومن المعاهدات الإسلامية أيضاً عهد أمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه لأهلIt is also the era treaties Islamic prince of believers Omar bin al-Khattab, God bless him for the people إيلياءAelia (بيت المقدس).(Jerusalem).

الشروط التي يجب توفرها في المعاهدات:The conditions that must be provided in the treaties :
يقول الإمام الأكبر المرحوم الشيخ محمود شلتوت: "والإسلام حينما يترك للمسلمين الحق في إنشاء المعاهدات لما يرون من أغراض يشترط في صحة المعاهدة ثلاثة شروط:Says the late Grand Imam Sheikh Mahmoud Shaltout : "In Islam, when left to the Muslims the right to establish treaties to see the purposes of the validity of a treaty requires three conditions :
أولاً:First : ألاّ تمس قانونه الأساسي، وشريعته العامة التي بها قوام الشخصية الإسلامية وقد جاء في ذلك قوله عليه السلام:Affecting only basic law, the law of the general strength of the personal Islamic It came in saying peace be upon him : "كل شرط ليس في كتاب الله فهو باطل""Everything is not in the book of God is false" ، ومعناه أن كتاب الله يرفضه ويأباه., And mean that the Book of God and rejected repugnant.
ومنIt هذا الشرط لا يعترف الإسلام بشرعية ( معاهدة ) تستباح بها الشخصية الإسلامية وتفتح الأعداء باباً يمكنهم من الإغارة على جهات إسلامية أو يضعف من شأن المسلمين بتفريق صفوفهم وتمزيق وحدتهم.This requirement does not recognize the legitimacy of Islam (Treaty) plunder by the Islamic personal and open enemies of the Pope can raid on Islamic sides or weakening the Muslim couple and dismembering their ranks and their unity.
ثانياً:Second : أن تكون مبنية على التراضي من الجانبين ومن هنا لا يرى الإسلام قيمة لمعاهدة تنشأ على أساس من القهر والغلبة وأزيز (النفاثات) وهذا شرط تمليه طبيعة العقد إذا كان عقد التبادل في سلعة ما، بيعاً وشراءً، لابد فيه من عنصر الرضا:They are built on compromise from both sides is here does not see Islam value of the Treaty established on the basis of oppression and dominance and hum (jet), and this is dictated by the nature of the contract if the contract in a commodity exchange, buy and sell, we have the element of consent : {إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ}(Only be about trade compromise you) فكيف بالمعاهدة وهي للأمة عقد حياة أو موت.How is the treaty of the nation holding life or death.
ثالثاً:Third : أن تكون المعاهدة بينة الأهداف واضحة المعالم تحددThat treaty between the objectives and clearly defined set الالتزاماتObligations والحقوق تحديداً ما يدع مجالاً للتأويل والتخريج واللعب بالألفاظ وما أصيبت معاهدات الدول المتحضرة التي تزعم أنها تسعى إلى السلم وحقوق الإنسان بالإخفاق والفشل، وكان سبباً في النكبات العالمية المتتابعة إلاّ عن هذا الطريق، طريق الغموضSpecifically, what rights and leaves room for interpretation and graduation and playing with words and treaties were civilized States, which claims it is seeking to peace and human rights failure, failure, and the reason for the successive calamities global Only in this way, through the mystery والالتواءAnd wrenched off في صوغ المعاهدات وتحديد أهدافها.In the formulation of international treaties and define its objectives.
وفي التحذير من هذه المعاهدات يقول الله تعالى:In warning of these treaties God says : {وَلا تَتَّخِذُوا أَيْمَانَكُمْ دَخَلا بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا وَتَذُوقُوا السُّوءَ بِمَا صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ}(Not you take your faith income Ftzl submitted after unproven and Tzuqua bad Siddtm including the name of Allah) والدخل هو الغش الخفي يدخل في الشيء فيفسده ".And income is fraud is hidden in Vivesdeh thing. "

الوفاء بالمعاهدة:Performance of the treaty :
ومنIt الواجب على الدول المتعاهدة ألاّ تنقض المعاهدات التي وقعتها فيما بينها إلاّ أن تكون معاهدة مؤقتة وانتهت مدتها.Due to the participating States have not denounce treaties signed among themselves only to be temporary and treaty expired. أماEither إذا كانت معاهدة دائمة أو معاهدة مؤقتة لم تنته مدتها ونقضها العدو فللدولة الإسلامية أن تنقضها أيضاً وتحارب هؤلاء الخارجين المارقين.Whether a permanent or temporary treaty is not over duration and wit enemy that the Islamic State has also reversed and fights these outlaws mercenary.
يقول الله سبحانه وتعالى:Says God : {وَإِمَّا(As تَخَافَنَّTekhaven مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ}Vanb* betrayal of the people on both them that God loves Alkhanin) . قال أبو بكر. He said Abu Bakr الجصاصAljassas في تفسير هذه الآية: "يعني والله أعلم إذا خفت غدرهم وخدعتهم بالمسلمينIn the interpretation of this verse : "I mean, God knows if abated betray and victimized Muslims وفعلواAnd they ذلك خفياً ولم يظهروا نقض العهد فانبذ إليهم على سواء، يعني ألق إليهم فسخ ما بينك وبينهم من العهد والهدنة حتى يستوي الجميع في معرفة ذلك وهو معنى قوله:It did not appear invisible to denounce the Vanb* them both on, I mean cascade to the dissolution of the Pink and them of the Covenant and the truce even par everyone to know that the meaning of the saying : {عَلَى سَوَاءٍ}(Whether) لئلا يتوهموا أنك نقضت العهد بنصب الحرب".So as not to delude themselves that you set aside the installed war. "
ويقولHe says الجصاصAljassas أيضاً: "وقد غزا النبي صلى الله عليه وسلم أهل مكة بعد الهدنة من غير أن ينبذ إليهم لأنه قد كانواAlso : "The mystery of Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, the people of Mecca after the truce but rejects them because it would have been نقضواBroke العهد بمعاونتهم بني كنانة على قتلThe Friends Beni cartridge to kill خزاعةKhuzaa وكانت حلفاء للنبي صلى الله عليه وسلم ولذلك جاء أبو سفيان على المدينة يسأل النبي صلى الله عليه وسلم تجديد العهد بينه وبين قريش فلم يجبه النبي صلى الله عليه وسلم إلى ذلك فمن أجل ذلك لم يحتج إلى النبذ إليهم إذ كانوا قد أظهروا نقض العهد بنصب الحرب لحلفاء النبي صلى الله عليه وسلم فعلم من هذا أن النبذ لا يكون إلاّ عند خوف الخيانة والغدر من العدو أما عند نقض العدو بالفعل العهد الذي بيننا وبينه فإننا لا نحتاج إلى النبذ قبل محاربته بل لنا أن نغزوه بدون نبذ كما فعل النبي صلى الله عليه وسلم مع قريش حين سار إليهم لفتح مكة فإنه لم ينبذ إليهم".And had been allies for the prophet Muhammad, God and peace be upon him, hence the Abu Sufian on the city asks of Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him has the renewal of the Covenant between him and the the Quraish, did not superseded by the Prophet Muhammad, God and peace be upon him, it is for that has not invoked Ostracism to them since they had displayed cassation the Covenant pitched war for allies of Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him has then he knew from this is that untouchability can not be achieved except when fear treason, treachery from the enemy either when cassation the enemy already the Covenant, which with us we need not only untouchability before be fought, but to us that the Ngzoh without renunciation of as it has done the Prophet and blessings be upon him, peace with the Quraish, while Sar to them for the opening of Mecca it not discarded to them. "
وقالHe said ابن العربي في نفس الموضوع: "كيف يجوز نقض العهد مع خوف الخيانة والخوف ظن لا يقين معه، فكيف يسقط يقين العهد مع ظن الخيانة فالجواب من وجهين:Ibn Arabi on the same topic : "How to be revoked with the fear of betrayal and fear not sure his thought, how confident Down with the thought of treason answer is twofold :
أحدهماOne : أن الخوف قد يأتي بمعنى اليقين كما قد يأتي الرجاء بمعنى العلم قال الله تعالى:: The fear may come sense of certainty and may come Please sense Scientific Allah says : {مَا لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَاراً}(What you do not Trjon God eminent) ..
الثاني: إذا ظهرت آثار الخيانة وثبتت دلائلها وجب نبذ العهد لئلا يوقع التمادي عليه فيSecond : if the effects of treason and proved to be evidenced by the rejection of not going to sign it in الهلكةAlhlkh وجاز إسقاط اليقين هنا ضرورة، وأما إذا علم اليقين فيستغنى عنه نبذ العهد إليهم وقد سار النبي صلى الله عليه وسلم إلى أهل مكة لما اشتهر منهم نقض العهد من غير أن ينبذ إليهم".The Jazz need to topple certainty here, but if the certainty Vistgni by abandoning them have marched the Prophet Muhammad, God's peace and blessings to the people of Mecca, known as the Covenant of them set aside, however, rejects them. "
ومن ذلك يتبين لنا أن المسلمين مطالبون بالوفاء بعهودهم إلاّ إذا نقض العدFrom that we can see that the Muslims are required to meet to keep their word unless revoked countdown و عهدهم معAnd with customers هم، ففي هذه الحالة يكون المسلمون مطالبين بقتالهم كما فعل النبي صلى الله عليه وسلم مع أهل مكة عندماThey, in this case, the Muslims demanding Bqatalhm as did Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, with the people of Mecca when نقضواBroke العهد الذي كان بينهم وبين النبي صلى الله عليه وسلم فخرج عليه السلام لقتالهم دون أن ينبذ إليهم. وقال عليه الصلاة والسلام وهو في طريقه لقتالهم:Covenant, which was between them and the Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, broke out in peace to fight them without condemning them. He's prayers and peace is the way to fight them : "اللهم اقطع خبرنا عنهم""O God, we have experienced Cut them" ليفاجئهم .For Ivajehm.
وأما إذا خاف المسلمون خيانة الآخرين لهم أو ظهر لهم الخيانة فعلاً ولم ينقضوا العهد بعد فلا يجوز قتالهم حتى يخبرهم المسلمون بنبذ عهدهم ونقض ما بينهم من المعاهدات وذلكAs if Muslims feared betrayal by others or noon to treason really did not pounce Covenant after their fight may not even tell them about the Muslims to renounce the customers and overrule them from treaties and للابتعادTo stay عن شبهة الخيانة والغدر بالمحاربين مع وجود عهد يقتضي بعدم محاربتهم.The suspicions of treachery and betrayal veterans with a era requires not fighting terrorism.
هذا هو حكمThis is the rule الإسلامIslam في المعاهدات التي توقعها الدولة الإسلامية مع الدول الأخرى لحفظ السلام. فنحن مطالبون بالوفاء بها والمحافظة عليها وعدم نقضها إلاّ إذا نقضها العدو، أما إذا لم ينقضها ولم يظاهر على عداء المسلمين فعلى المسلمين الوفاء لهم لقوله سبحانه وتعالى:In treaties signed by the Islamic state, with other countries in peacekeeping operations. We are required to fulfill them, preserve and not revoke unless wit enemy, but if it does not veto did not patronized the hostility Muslims For Muslims meet them by saying Almighty : {إِلاَّ الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ}(Except those who Aahidtm of Pagans Ingsokm then did something you did not Izahroa one Vatmwa to customers) ..
فأينVine ذلك مما تتبعه الدول التي تدعي الحضارة والمدنية في عصرنا الحاضر؟! إنها تخالف القوانين الدولية وتنتهك الحقوق الإنسانية، ولا ترعى عهداً ولا ذمة، وتعتدي علىSo which of the States which claims civilization and civil in our modern times? It contravenes international law and violate human rights, they do not sponsor era in custody, and assaults مباديءPrinciples الحق والعدل والسلام.The right, justice and peace.
وصدق الله سبحانه إذ يقول:And honestly, as God says : {إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لا يَتَّقُونَ}(That the evil animals who disbelieved in God, they do not believe in, who then attacking them Promises customers each time they do not Itakon) ..

ليست هناك تعليقات: